جدیدترین دستورالعمل های سال 2013 برای بیماران دیابتی
وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

جدیدترین دستورالعمل های سال 2013 برای بیماران دیابتی

کلیه حقوق این مقاله مربوط به وب تخصصی مراقبتهای وی‍ژه می باشد. لطفا از هرگونه کپی برداری و انتشار آن اجتناب فرمایید.

بهرام سهرابی دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه

بتول نحریر- عضو هیات علمی دانشگاه بقیه ا... (عج )

هرساله یک کمیته متخصص که شامل پرستاران می باشند، شواهد را بررسی می کنند و استانداردهای انجمن دیابت آمریکا [1](ADA) در خصوص مراقبتهای پزشکی در دیابت را بر اساس آخرین مطالعات انجام شده بروز رسانی می کنند.

در میان تغییرات انجام شده در سال 2013، پیشنهاد شد که فشار خون سیستولیک کمتر از 140mmHg می تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا مناسب و کمک کننده باشد(1).

در افراد جوان مبتلا به دیابت، فشار خون سیستولیک کمتر از 130mmHg نیز مناسب به نظر می رسد در حالی که این امر را می توان بدون بار مسئولیت بی مورد از درمان، از جمله هزینه و یا عوارض جانبی بدست آورد. فشار خون دیاستولیک نیز کمتر از 80mmHg نگه داشته می شود.

این تغییرات بر اساس بررسی های متعدد و دقیق بر روی شواهد و مطالعات انجام شده بدست آمده است. مطالعات نشان داده اند که کاهش فشار خون به کمتر از 140/80 mmHg، ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب، سکته مغزی و نفروپاتی را کاهش می دهد(4-2). با این حال شواهد برای مزایای کاهش بیشتر فشار خون محدود است و این امر را تایید نمی کند. علاوه بر این بسیاری از بیماران برای رسیدن به سطح پایین تر فشار خون نیاز به بیش از دو دارو دارند که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد و به هزینه های درمان بیمار می افزاید.

این تغییرات فشار خون برای بیماران به چه معناست؟

تغییرات فشار خون در بیماران با فشار خون بیشتر از 120/80mmHg که در حال افزایش هست مطرح می باشد. افراد مبتلا به دیابت و فشارخون در محدوده 120/80mmHg تا 140/80mmHg باید در خصوص شیوه و نحوه زندگی آموزش هایی را ببینند و این امر در این بیماران مد نظر قرار گیرد. از جمله کاهش وزن ( در صورتی که اضافه وزن داشته باشند)، پیروی از یک رژیم غذایی برای کاهش و توقف فشار خون [2](DASH)، کاهش سدیم مصرفی به کمتر از 1500 mg/day و افزایش فعالیت بدنی(1).

برای بیماران با فشار خون 140/80mmHg و یا بالاتر باید درمان دارویی آغاز شود. به دلیل اثرات محافظتی بر کلیه ها، مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین  و یا مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین در این بیماران توصیه می شوند(1). بسیاری از بیماران به دو دارو و یا بیشتر برای رسیدن به این هدف نیاز دارند.

یکی از تغییرات بسیار مهم در مراقبت از بیماران دیابتی، واکسینه شدن این بیماران می باشد که بایستی اطلاع رسانی شود. در حال حاضر توصیه می شود که تمام افراد مبتلا به دیابت که واکسینه نشده اند و در محدوده سنی 19 تا 59 سال قرار دارند حتما مورد واکسیناسیون هپاتیت B قرار گیرند(1). این واکسیناسیون در درجه بعدی باید برای بیماران مبتلا به دیابت با سن 60 سال یا مسن تر نیز مد نظر قرار گیرد.

برطبق استانداردهای مراقبت های پزشکی در دیابت در سال 2013، توصیه می شود که همه بیماران مبتلا به دیابت آموزشهای لازم جهت مدیریت و پشتیبانی بیماری دیابت و تغذیه درمانی را دیده باشند که پرستاران نقش اساسی در ارائه این آموزش ها ایفا می کنند(1).

پرستاران باید آموزش های لازم را دیده باشند تا بتوانند به بیماران دیابتی موارد مراقبتهای خود مدیریتی را بیاموزند تا بیماران توانایی مدیریت بیماری خود را داشته باشند(5).

توصیه هایی برای رژیم غذایی بیماران دیابتی:

·        ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی می تواند رژیم غذایی مناسبی برای این بیماران باشد.

·        برای کنترل قند خون در این بیماران باید میزان کربوهیدرات دریافتی را بر اساس اندازه گیری و یا تجربه خود بیمار محدود کرد.

·        بیماران دیابتی که الکل مصرف می کنند باید میزان الکل مصرفی خود را محدود کنند، به طوری که در زنان به یک بار در روز یا کمتر و در مردان به دو بار در روز یا کمتر کاهش یابد. اقدامات احتیاطی و مراقبتی برای جلوگیری از هیپوگلیسمی در این بیماران نیز باید جدی گرفته شود.

انتشار از وب تخصصی مراقبتهای ویژه www.criticalcare.loxblog.com

منابع :

1.     American Diabetes Association. Standards of medical care in diabetes- 2013 .Diabetes Care .2013;36(suppl1):S11-S66.

2.     Chobanian AV, Bakris GL, Black HR, et al. The Seventh Report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure: the JNC 7 report. JAMA.2003;289(19):2560-2572.

3.     UKPDS 38. UK Prospective Diabetes Study Group . BMJ.  Tight blood pressure control and risk of macrovascular and microvascular complications in type 2 diabetes: 1998;317(7160):703-713.

4.     Hansson L, Zanchetti A, Carruthers SG, et al. Effects of intensive blood-pressure lowering and low-dose aspirin in patients with hypertension: principal results of the Hypertension Optimal Treatment (HOT) randomised trial. HOT Study Group. Lancet. 1998;351(9118): 1755-1762.

5.     Haas L, Maryniuk M, Beck J, et al. National standards for diabetes self-management education and support. Diabetes Care. 2012;35(11):2393-2401.



[1]  American Diabetes Association

[2]  Dietary Approaches to Stop Hypertension


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 16 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب